Bautista es converteix en el primer Campió de Ducati des del 2011 amb el seu èxit en l’assalt al títol de WorldSBK, en el seu retorn amb el fabricant de Bolonya.
Tornar a l’equip Aruba.it Racing – Ducati dos anys després de la seva marxa s’ha revelat una decisió extraordinàriament reeixida per a Álvaro Bautista, l’equip oficial i el fabricant italià, ja que el pilot espanyol ha conquerit el títol del Campionat del Món MOTUL FIM Superbike el 2022, tres anys després de la seva primera campanya amb l’escuderia de fàbrica.
Una demostració notable de consistència, demostrada en ferotges batalles com a part d’un trio titànic de candidats, ha portat Bautista a assegurar-se la corona amb una ronda d’anticipació, durant el Round Pirelli d’Indonèsia al Circuit Urbà Internacional Pertamina Mandalika.
LA TRAJECTÒRIA DE BAUTISTA: Un títol 16 anys després del primer…
El pilot de Talavera de la Reina ha aconseguit el seu primer títol de WorldSBK pocs dies abans de fer els 38 anys. És la seva segona corona mundial després del títol del Campionat del Món de 125cc que va aconseguir el 2006. Després del primer èxit, el motociclista toledà va passar al Campionat del Món de 250cc, el 2007, i va córrer durant tres temporades, acabant quart, segon i quart de nou a la classificació general.
Va fer després el salt a MotoGP™ el 2010, i en aquesta etapa va obtenir tres podis i una pole abans d’obrir una nova etapa a la seva carrera el 2019 canviant de pàdoc per competir a WorldSBK amb Ducati. Bautista va barallar instantàniament pel títol. Prenent el Campionat per assalt, va acumular 11 victòries consecutives, però va acabar segon al final d’aquesta campanya com a debutant.
El canvi al Team HRC, amb què va disputar les campanyes del 2020 i el 2021, va resultar una etapa difícil per a Bautista, ja que en dos anys amb prou feines va aconseguir tres podis. Tot i això, l’experiència acumulada en aquestes dues campanyes l’ha ajudat en el seu retorn a Ducati, i aquesta vegada sí, ha aconseguit la seva primera corona de WorldSBK.
UN RETORN EXITÓS: Tornar al garatge vermell per assaltar el títol
Bautista s’ha convertit en el tercer pilot que conquereix el títol les últimes tres temporades, a bord d’una tercera moto i representant un tercer país. El seu retorn a Ducati es va revelar amb èxit des del principi. Va signar el segon lloc en una baralla a l’última volta de la Carrera 1 a MotorLand Aragó contra Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) abans de guanyar les dues curses restants de la primera ronda del 2022. Aquest èxit marcaria la pauta per a la resta de la temporada. 14 victòries i 29 podis en 33 curses al llarg d’aquesta temporada han catapultat el talaverà a dalt de tot de la classificació i l’han convertit en el primer Campió de WorldSBK de Ducati des que el seu compatriota Carlos Checa es coronés el 2011 amb una Ducati independent.
TRES TITANS: Inseparables durant tota la temporada
L’argument recurrent de la temporada 2022 ha estat la ferotge batalla entaulada entre Bautista, Rea i Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK), un pols que es resumeix a la perfecció al Round d’Estoril celebrat al maig, quan les tres curses es van resoldre amb un enfrontament a l’última volta; Bautista va aconseguir una victòria i dos podis allà. El mà a mà entre Bautista i Razgatlioglu a la Cursa Tissot Superpole quedarà com un dels millors duels tàctics, i hi va haver un pols similar a San Juan entre la mateixa parella, i amb Rea també implicat. A la Cursa 2 de San Juan, Bautista va haver de defensar-se d’un Razgatlioglu que el va atacar sense respir, encara que l’espanyol va poder reclamar una victòria molt renyida amb què va posar una mà al títol.
INEVITABLES ALTIBAIXOS
Com tot pilot que lluita per un campionat, Bautista ha passat per alts i baixos durant aquest curs. Una caiguda a Donington Park a la Carrera 1 va generar especulacions sobre la possibilitat que es repetís la història del 2019 i perdés la seva consistència, però el #19 aviat va posar fi a aquestes converses amb el seu quart lloc a la Carrera Superpole i una segona posició en la Carrera 2, tot en una pista on no s’esperava que fos tan competitiu.
L’altre punt baix per a Bautista va arribar a Magny-Cours a la Carrera 2, després que una col·lisió amb Rea que el va forçar a abandonar; Rea va ser penalitzat pel seu paper a l’incident. En aquesta ocasió, la remuntada de Bautista hauria d’esperar dues setmanes, però a Barcelona va aconseguir un hat-trick triomfal per ampliar una vegada més el seu lideratge al Campionat en un cap de setmana en què es va mostrar intocable.
LLIÇONS APRESES: Així ha ajudat la difícil etapa amb Honda
Els dos complicats anys a Honda han ajudat Bautista a convertir-se en el pilot guanyador del títol que és des d’avui, cosa que tant Bautista com el seu cap d’equip han comentat al llarg del 2022. Bautista en va parlar en una entrevista especial, durant els preparatius del atrafegat Round de França, mentre que el seu cap d’equip, Giulio Nava, hi va reflexionar a l’estiu.
Van ser dues campanyes més experiència a WorldSBK, cosa que significa que Bautista coneixia més les pistes i els pneumàtics en el seu retorn a les files de Ducati. Sens dubte una ajuda, però Nava també va explicar per què aquestes dues campanyes a Honda hi han contribuït activament ara. Al juliol, el tècnic italià assenyalava: “En aquesta moto estava més enllà del límit, la moto només et pot donar fins a cert nivell per estar més a prop del top, i alhora ell necessitava entrenar-se per mantenir-se al límit cada vegada. Ara amb Ducati, pot trobar el límit i pot anar al 3%, al 4%, al 5% del límit. Quan ho vol o ho necessita, té aquest 5% per jugar”.
PRIMER CAMPIONAT: La Panigale V4 R ja té la seva primera corona
2022 assenyala un moment transcendental per a Ducati, ja que el fabricant ha obtingut el primer títol amb la marca ‘Panigale’ en una de les seves motos. Introduïda a la competició el 2013, Carlos Checa va portar la 1199 Panigale a la pole position a la seva primera sortida, mentre que Ayrton Badovini va aconseguir un podi amb la moto.
La Panigale R va arribar a WorldSBK el 2015 i va obtenir cinc victòries i 25 podis a la seva temporada de debut amb Chaz Davies i Davide Giugliano. Van seguir més victòries i podis, però cap títol abans que s’introduís la Panigale V4 R el 2019. Igual que la seva predecessora, la moto va guanyar carreres des del principi, però no ha estat fins aquest 2022 quan s’ha pogut proclamar campiona del món de la mà d’un imparable Bautista.